Till innehållet

Sara Söderberg

En gång i månaden presenterar Pedagog Härryda en intressant profil från våra verksamheter. Denna gång möter vi Sara Söderberg, logoped i förskoleteamet.

Bild på Sara Söderberg

Vad betyder Sveriges bästa skola för dig?

- För mig är den bästa skolan en inkluderande skola och förskola som genomsyras av trygghet och delaktighet. Oavsett vem jag är så blir jag sedd och får ta del av en undervisning med god kvalitet. Den bästa skolan har fokus både på kunskaper och på de sociala delar vi har i uppdrag att vara med och utveckla.

Din yrkesroll, logoped, är relativt ny i förskoleteamet. Varför är den viktig?

- Det är höga krav på språklig kompetens och språklig förmåga i skolan idag. Avancerade förmågor, som exempelvis att analysera och resonera, finns med i flertalet kursplaner och det innebär en utmaning för många elever. Det är i förskoleåldern som grunden för de språkliga förmågorna läggs. Det är då som barnen påbörjar sin språkliga utveckling, tal-och kommunikation och lärande. Då är det väldigt viktigt att det finns en logoped som arbetar riktat mot förskolan; som kan bidra till att utveckla förskolans verksamhet till att bli kommunikativ och språkligt tillgänglig för alla barn. Och att man jobbar språkfrämjande redan i förskolan. Annars blir det för sent. Vi behöver börja redan där för att eleverna så småningom ska kunna klara av de mer avancerade språkliga kraven.

- Min främsta roll blir att försöka vara en stödjande funktion för förskolorna i det språkfrämjande arbetssätt som bidrar till att barnen utvecklar förmågor inom tal, språk, kommunikation och litteracitet. Det är också viktigt att tidigt uppmärksamma de barn som har språkliga och kommunikativa utmaningar så att de tidigt får tillgång till insatser och stöd. Mitt arbete innefattar att i samverkan med pedagogerna arbeta med båda dessa delar; att arbeta för de enskilda individerna och att utveckla en god språkmiljö på gruppnivå.

Vad är det bästa med ditt arbete?

- Det är roligt att det är varierat! Det är både de verksamhetsnära, lite mindre sammanhangen, med samtal med pedagoger och arbete väldigt nära barngruppen, men också att jag får möjlighet att forma mer övergripande kompetensutvecklingsinsatser för större grupper av pedagoger, exempelvis kring hur de kan arbeta mer språkutvecklande i ett arbetslag eller på en hel förskola. Jag tycker också det är roligt med alla möten. Att jag är ute på många olika förskolor och träffar många barn och pedagoger. Det är väldigt givande, jag lär mig mycket.

Vad tycker du är extra viktigt i mötet med barnen?

- Den frågan gillar jag! Det är något jag ofta pratar med pedagoger om. Jag tycker att det är viktigt att man är en responsiv vuxen. Det är jätteviktigt för mig. Att man lyssnar på barnen och är nyfiken på deras tankar; visar intresse för deras sammanhang. Jag vill också värna om leken. När jag är ute på förskolor så är jag, så långt det är möjligt, delaktig i leken, för det är ett så viktigt forum. Jag tycker också att det är viktigt att lyfta barns alla olika kommunikationssätt. Att vi bekräftar även den icke verbala kommunikationen, som många barn på förskolan fortfarande har till stor del, till exempel kroppsspråk, mimik eller vad lekhandlingar står för. Att jag som vuxen sätter ord på det jag tolkar och ser. Responsiv kommunikation – det tycker jag är extra viktigt.

Vad är du själv inne i för lärande just nu?

- Eftersom min roll som logoped i förskolan fortfarande känns ganska ny så är jag i ett lärande hela tiden. Jag känner mig trygg i min roll som logoped och i min logopediska kompetens, men jag har verkligen vänt och vridit på vad logopedens roll i pedagogisk verksamhet är. Och hur kan jag bäst komma till nytta för barnen och verksamheten? Jag har varit väldigt verksamhetsnära nu i början för att samtala med många pedagoger och på så sätt förstå vad vi kan utveckla på grupp- och organisationsnivå.

- Jag har också startat ett samtal tillsammans med Ebba Almsenius, som är logoped i skolan, där vi funderar på hur vi kan samarbeta och utveckla utvecklingsinsatser eller stödmaterial som kan riktas både till förskolan och skolan, med fokus på det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Det känns också väldigt roligt.

Vad ska du göra efter denna intervju?

- Det är vanligtvis så att besök i förskolorna ligger på förmiddagarna, så nu på eftermiddagen ska jag ägna mig åt mer administrativt arbete: dokumentera, planera och försöka få tag på en hel del kontakter på telefon, både pedagoger och vårdnadshavare.

Samlingssida för månadens profil Länk till annan webbplats.

Kontakt

Sara Söderberg, logoped i förskoleteamet

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-05-14