Till innehållet

Niclas Långö

En gång i månaden presenterar Pedagog Härryda en intressant profil. Denna gång möter vi Niclas Långö, enhetschef och psykolog på Ungas psykiska hälsa, Närhälsan Mölnlycke.

Fyll i alternativtext

Niclas Långö, enhetschef och psykolog på Ungas psykiska hälsa, Närhälsan Mölnlycke.

Vem är du och vad arbetar du med?

- Jag heter Niclas Långö, jag är enhetschef och psykolog på Ungas psykiska hälsa (UPH), Närhälsan Mölnlycke. Tidigare har jag arbetat i skolans värld under många år som psykolog inom förskola och skola. Ungas psykiska hälsa är en mottagning för barn och unga mellan 6-18 år. Som namnet på mottagningen signalerar arbetar vi för att barn med psykisk ohälsa skall få hjälp att må bättre. På UPH arbetar psykologer och socionomer. Vi erbjuder psykologisk behandling både i grupp och individuellt. Som förälder kan man också få stöd, även där enskilt och i grupp.

- Som enhetschef ansvarar och leder jag vår mottagning. Vi är för närvarande 7 kompetenta och engagerade medarbetare på mottagningen. Som psykolog träffar jag barn i behandling och föräldrar i stöd och utbildning. Jag håller också i olika föräldragrupper som riktar sig till föräldrar som har barn med olika utmaningar. Föräldrautbildningar är något jag tycker alla föräldrar borde gå när barnen når olika utvecklingsfaser i livet.

Hur samverkar UPH med förskola/grundskola?

- Samverkan är en viktig del av UPH:s uppdrag. Vårt mål är att samverka på flera olika nivåer; verksamhet, grupp och individnivå. Bland annat har vår socionom i uppdrag att samverka med andra enheter och myndigheter. Hon försöker delta i olika professionsmöten i Härryda, exempelvis när kuratorerna möts. Hon har också i uppdrag att se om vi kan genomföra gemensamma insatser där vi tror att det kan bli bättre för de barn vi har i uppdrag att möta.

- Aktuellt just nu gällande samverkan är att vi blivit tillfrågade att delta i en satsning i Rävlanda. Finns det behov och önskemål så kan vi hjälpa till med riktade föreläsningar och andra insatser om det skulle finnas önskemål om detta. Alla våra behandlare samverkar också med skolan i enskilda patientärenden när det finns behov av detta. Det kan ske genom samtal med mentor, någon i Elevhälsoteamet eller deltagande på SIP-möte. Vi finns också tillgängliga för skolans personal om man önskar ringa för råd eller konsultation gällande någon elev. I tjänsten kan man ringa vårt kontaktnummer 010 – 473 30 80 och välja knappval 9, som är ett nummer för de som ringer i sin profession. Där talar man in sitt namn och nummer så ringer vi upp så snart vi kan. En majoritet av de barn som vi träffar skattar skolan som en stor påverkande faktor till deras negativa mående och då kan det vara värdefullt med samverkan.

Beskriv kort vad du tänker om hur skolan arbetar för att motverka psykisk hälsa?

- Skolan arbetar för att motverka psykisk ohälsa men framför allt bygga psykisk hälsa varje dag i sitt dagliga arbete. Det absolut viktigaste arbetet gör de som träffar eleverna varje dag genom att bygga positiva relationer med eleverna och vara vuxna förebilder. Att få dem att känna sig sedda och i bästa fall känna att en vuxen förstår dem. Sedan bidrar, i bästa fall, all personal till att stärka den psykiska hälsan bland eleverna och mellan kollegor. Allt från rektor, administratörer, speciallärare, specialpedagoger, kockar, elevhälsopersonal, fritidspersonal, ja alla som arbetar på skolan.

- Detta genom de vardagliga mötena med eleverna. Ett ”hej”, lite uppriktig nyfikenhet eller lite uppmuntran kan vara oerhört stärkande och uppmuntrande. Sedan är min upplevelse att skolan arbetar aktivt och riktat gentemot enskilda elever som har någon form av psykisk ohälsa. Även om vissa barn behöver mer riktad hjälp av vården som exempelvis UPH så är det ofta på skolan där barnen känner sig hemma och tillbringar sin vardag där man har den största möjligheten att skapa förändring för den enskilda eleven. Detta då det ofta finns det ett sammanhang och någon vuxen som man kan lita på och har en relation till. Just en positiv relation är en av de viktigaste faktorerna för att skapa förändring i måendet. Men skolan har inte något uppdrag att behandla elever och där skall vården hjälpa till när det behövs.

Vad tycker du är det bästa med ditt jobb?

- Svår fråga! Det är omväxlande och jag får träffa många spännande och kompetenta människor. Jag jobbar med något som känns meningsfullt. Framför allt är det fantastiskt att få följa, träffa och höra om alla de barn som mår bättre. Jag lär mig också mycket i mitt arbete vilket jag uppskattar. Sedan har jag väldigt bra medarbetare som gör mitt jobb trevligare!

Kontakt

Närhälsan Mölnlycke

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-06-13