Till innehållet

Vikten av bildstöd i undervisningen

Syftet med denna text är att belysa vikten av bildstöd och Alternativ Kompletterande Kommunikation (AKK) i den anpassade grundskolan. Genom att använda visuellt stöd och strukturerade rutiner kan vi skapa en mer begriplig, förutsägbar och trygg skolmiljö för eleverna. Vi vill dessutom visa hur dessa metoder inte bara underlättar elevernas förståelse och delaktighet utan också bidrar till deras självständighet, självkänsla och övergripande skolprestationer.

Bild på olika bildstöd

Bildstödet är gjort i Widgit Online, där vi gör det mesta av vårt bildstöd.

Tillsammans med ovanstående vill vi trycka på vikten av att vara lyhörda för elevernas behov och att skapa goda relationer för att optimera deras lärande och välbefinnande.

Fördelaktigt för alla elever

Under året har vi sett många positiva effekter av vårt arbete. Eleverna har blivit mer självständiga och engagerade i sitt lärande. De har utvecklat sina sociala färdigheter och kan kommunicera sina behov och känslor i olika situationer. Mycket av det som vi gör i den anpassade grundskolan är sådant som skulle fungera lika bra, och kanske även behövas mer av, i grundskolan.

  • Bildstöd i alla moment: Varje undervisningssituation och rutin förstärks med visuellt stöd för att göra instruktioner och förväntningar tydliga för alla elever.
  • Struktur och tydlighet: Vi har strukturerade rutiner för varje del av skoldagen vilket skapar en förutsägbar och trygg miljö för eleverna.
  • Relationer och lyhördhet: Vi arbetar aktivt med att bygga starka relationer till eleverna och kan tack vare de små undervisningsgrupperna arbeta extra mycket med just relationsskapandet.

Framgångsfaktor i och utanför klassrummet

För oss handlar det om att ge eleverna tydliga visuella stöd och erbjuda AKK genom hela skoldagen. Bildstöd används i alla moment för att underlätta förståelsen och skapa en trygg och förutsägbar miljö. Genom bildstöd blir instruktioner och förväntningar tydliga, vilket skapar en bättre lärmiljö för alla elever.

- Genom att vara lyhörda för eleverna, skapa relationer samt genom bildstöd och struktur gör vi skoldagen mer begriplig för våra elever och får dem att lyckas bättre i sina skolprestationer, säger Joanna Holmsbo på Lunnaskolan.

Arbetet med bildstöd, tydlig struktur och rutiner uppskattas av eleverna och har bidragit till deras självständighet och självkänsla. Eleverna blir även mer delaktiga när de får svar på ”de sju frågorna” som bland annat handlar om vad eleven ska göra, när det ska göras, hur och varför. På samma sätt som vi pedagoger vill ha svar på vad vi ska göra under APT, hur länge det ska hålla på och när vi får fika, behöver våra elever få svar på vad de ska göra på lektionen.

Ledning och stimulans - bildstöd och AKK

Vi arbetar strukturerat med ledning och stimulans där bildstöd är en central del i arbetet. Bildstöd gör dagen mer begriplig och hanterbar för våra elever och bidrar till struktur, vilket i sin tur leder till att eleverna mår bra och lyckas med de utmaningar de ställs inför. AKK innefattar olika kommunikationssätt som stödjer och kompletterar det talade språket. Det kan inkludera användning av tecken, symboler, bilder och även teknologiska hjälpmedel som exempelvis kommunikationsappar på surfplattor. Syftet med AKK är att alla elever, oavsett deras förmåga att tala, ska kunna uttrycka sig, förstå och bli förstådda. Detta stärker deras delaktighet och bidrar till rätten att kommunicera.

Om du ska ta med dig något

Oavsett om du lärde dig något nytt när du läste texten så kanske du blev påmind om fördelarna med bildstöd och kan komma på något moment i din undervisning där det hade underlättat för eleverna. Det är många pedagoger där ute som vet att bildstöd är otroligt hjälpsamt för vissa elever och även är medvetna om att det gynnar alla elever oavsett om de har en funktionsnedsättning eller inte. Däremot är vi inte alltid proffs på att göra dessa förändringar när det på papperet inte finns någon elev med funktionsnedsättning. Om jag fick önska något som du tar med dig efter att ha läst texten så är det att du ska göra en liten förändring. Jag önskar att du, när du lämnar den här texten, lägger in bildstöd i en del av din undervisning där du i nuläget inte använder det. Ett tips kan vara att du gör ett bildstöd inför er nästa utflykt! Inspiration hittar ni på bilden nedan.

Bild på en app med bildstöd

Om du vill veta mer, vill ha mer inspiration eller kanske inspirera oss är du varmt välkommen att kontakta oss!

Kontakt

Hanna Sandgren, speciallärare

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-06-07