Till innehållet

Pedagogisk omsorg - barnets lärande i liten grupp med språket i fokus

Vi är 22 dagbarnvårdare anställda i kommunen, varje dagbarnvårdare har 5–6 barn beroende på barnens ålder och behov. Vi erbjuder barnen läroplanens alla delar i en liten grupp i hemmiljö.

Fyll i alternativtext

Bokstaven p i fokus, presenterad tillsammans med Praxisalfabetet.

Så arbetar vi med barnens språkutveckling

Hos oss har vi påbörjat arbetet med Praxisalfabetet, vi lär ihop med barnen på ett lustfyllt sätt. Praxis stärker barnens fonologiska utveckling och den fonologiska medvetenheten. Metoden bygger en bro till den senare viktiga läsinlärningen.

Praxis är ett nytt sätt för barnen och oss att lära sig alfabetet där vi använder oss av språkljud – bokstavsljud. Vi väver in språkljuden i alla aktiviteter under dagen så att det blir naturligt att ljuda bokstäver. Vi introducerar ett bokstavsljud i taget, skyndar långsamt och följer barnens intresse och önskemål runt val av bokstav. Syftet är att öka den fonologiska medvetenheten. Barnen ska få förståelse för hur bokstäverna låter, lära sig urskilja bokstäver, utveckla intresse för bokstäver, bilder och förmåga att tolka och uttrycka sig men även att utveckla sitt intresse för både skriftspråk och symboler.

Utbildning

All personal inom pedagogisk omsorg blir erbjuden en liten introduktionsutbildning i Praxisalfabetet av en pedagog från Smörblommans förskola i Lerums kommun. När vi till exempel arbetar med bokstaven P i fokus får barnen säga ord på bokstaven P och tillsammans ritar vi saker på P och sätter upp ord på P på vår vägg. Barnen får även hitta på egna sagor med många P i. Vi väver ihop det med hållbar utveckling och plockar skräp och slänger i Papperskorgen och återvinner Papper och Plast.

Kontakt

Therese Norrman, rektor pedagogisk omsorg

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-05-15