Till innehållet

Digitaliseringssatsning för pedagogerna på Salmered och Mystens förskolor

Under ungefär ett och ett halvt år har vi på Salmereds och Mystens förskolor haft fokus på att höja kompetensen kring digitalisering. Målet med kompetensutvecklingen var att rikta fokus på de digitala teknologierna och hur dessa kan berika utbildningen. Vi ville också starta upp arbetet med att ta fram en digital progressionstrappa för våra förskolor. I ett samarbete med ÅterC har pedagogerna fått näringspåfyllnad i form av workshops, litteraturläsning och kollegiala samtal, parallellt med att olika digiloga undervisningssituationer genomförts tillsammans med barnen.

Bild på ett föskolebarn med en mobiltelefon.

I utvärderingar i det systematiska kvalitetsarbetet kunde vi se att vi behövde stärka den generella kompetensen kring digitalisering och de digitala teknologierna. I förskolans läroplan står det bland annat att ”utbildningen ska ge barnen förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens genom att ge dem möjlighet att utveckla en förståelse för den digitalisering de möter i vardagen”. Vad betyder adekvat digital kompetens? Och hur omsätter vi det i undervisning? Det var frågor vi funderade på. Det har också blivit ännu mer aktuellt att stärka kompetensen hos pedagogerna utifrån den debatt som pågår kring förskolan och skärmtid. Med högre kompetens blir pedagogerna tryggare både i mötet med barnen och i mötet med vårdnadshavarna.

Eftersom pedagogerna önskade en ”hands on” kompetensutveckling och att få möjlighet att diskutera med varandra så tog vi kontakt med Maria och Siv på ÅterC och frågade om vi kunde göra någon form av gemensamt projekt kring detta. Och det kunde vi!

Utmaningar

En hel del planering krävdes för att organisera för upplägget. Flera olika dilemman hade vi att ta hänsyn till: Det fanns såklart varierande kompetens både inom och mellan de båda förskolorna; Hur arrangerade vi en kompetensutveckling där alla kände att de fick med sig något utifrån sin nivå? Pedagogerna arbetar ju också med barn i olika åldrar; Praktiska workshopmoment måste därför kunna användas för alla åldersgrupper. Ett annat dilemma var tid; Hur skulle vi organisera så att all personal fick möjlighet ta del av kompetenshöjningen?

Min uppgift som rektor blev att planera noggrant. Vi kom fram till att vi behövde använda oss av nyckelpersoner. En pedagog från varje arbetslag fördjupade sig i digitalisering och digitala teknologier under första terminen. De deltog i fem workshops och kollegialt lärande på ÅterC och läste boken Barns digitala aktiviteter, Samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan. De hade också i uppdrag att arrangera för ett undervisnings¬tillfälle, en aktion, i barngruppen mellan varje workshop, att sprida lärdomarna på respektive förskola genom dela och lära-tillfällen och kollegiala samtal samt att fungera som ett digitalt stöd för sina arbetslagskollegor. Ofta upplever pedagoger att det saknas tid för de kollegiala samtal som är avgörande för utveckling. Därför öronmärkte vi tid på varje APT, på arbetslagstid och på utvecklingstid.

Workshops

Under andra terminen, hösten 2023, fick alla pedagoger möjlighet att delta i två workshops på ÅterC. Dessa höll nyckelpersonerna i, med stöd av Maria och Siv. In i workshopen hade arbetslagen med sig en dilemmafråga utifrån digitalisering och barns språkutveckling, ett annat fokusområde för förskolorna i kommunen: ”Hur blir den här digitala aktiviteten en språkutvecklande aktivitet utifrån det andra trappsteget i språkutvecklingstrappan?”

Bild på språktrappan

Vi har åkt Helix, fast på förskolan

Ett exempel på undervisningsaktiviteter som skett under projektets gång är en avdelning som arbetat med tema Liseberg. Analoga miljöer, uppbyggda med restmaterial från ÅterC har blandats med digital teknik i så kallad digilog lärmiljö. Barnen har själva fått använda de olika teknologierna för att fotografera och filma, de har använt green screen-teknik för att placera sig i olika åkattraktioner och de har pratat massor om källkritik. ”Hur var det nu? Var vi verkligen på Liseberg? För bilderna visar ju det...”

Effekter

Nu, nästan ett och ett halvt år efter starten på projektet, kan vi se att målen är uppnådda, det vill säga att pedagogerna fått en fördjupad kunskap inom digitalisering och att respektive enhets digitaliseringstrappa och praxistriangel är påbörjade. I arbetet med att ta fram digitaliserings-trappan har vi kommit ett steg vidare när det gäller hur vi kan arbeta åldersindelat, något vi tidigare upplevt som en utmaning. Vad behöver barnen i respektive åldersgrupp för att det ska kunna ske just en progression under tiden i förskolan? Att vi nått målen med projektet betyder alltså inte att vi är fullärda, utan att utvecklingsarbetet hela tiden går vidare.

Länk till info om praxistriangeln: https://kvutis.se/praxistriangeln/ Länk till annan webbplats.

Kontakt

Maria Stendahl, rektor Salmereds och Mystens förskolor

Kan vi göra sidan bättre?

Lämna dina synpunkter



Ange din e-postadress om du önskar svar på din synpunkt
Senast ändrad: 2024-05-14